O leśnej edukacji
O nas
Dlaczego w lesie

Leśna szkoła, czyli forma nauki i edukacji odbywającej się głównie na świeżym powietrzu w otoczeniu przyrody, może mieć wiele korzyści i wartości. Oto kilka powodów, dla których warto myśleć o leśnej szkole jako szkole przyszłości:
- Zdrowie i dobre samopoczucie uczniów: Spędzanie czasu na świeżym powietrzu i w kontakcie z naturą ma pozytywny wpływ na zdrowie i samopoczucie uczniów. Dzieci i młodzież mogą cieszyć się aktywnością fizyczną nie zależnie od pory dnia czy roku, co wpływa korzystnie na ich rozwój fizyczny i psychiczny.
- W leśnej szkole uczniowie , przez wiele godzin doświadczają dobroczynnego wpływu natury na organizm , można powiedzieć, że jest to najlepsza profilaktyka i przeciwdziałanie depresji.
- W leśnej szkole mile jest widziane chodzenie boso oraz wspinanie się na drzewa
- Edukacja ekologiczna: Leśna szkoła stanowi doskonałą okazję do nauki o przyrodzie i ekologii. Uczniowie mogą poznać różnorodność życia w lesie, zrozumieć znaczenie ochrony środowiska, a także nauczyć się dbać o przyrodę. Jak radzić sobie gdy ma się ograniczony dostęp do wody czy prądu i trzeba zadbać o to by było ciepło. Przede wszystkim zbudować bliską więź z naturą , która jest podstawą dla powyższych.
- Rozwijanie umiejętności interpersonalnych: Działania w grupie na świeżym powietrzu mogą pomóc w rozwijaniu umiejętności interpersonalnych, jak współpraca, komunikacja, rozwiązywanie konfliktów i budowanie relacji.
- Stymulacja kreatywności: Kontakt z naturą i otoczeniem naturalnym może inspirować i stymulować kreatywność uczniów. Mogą oni obserwować przyrodę, tworzyć dzieła sztuki, pisać wiersze lub opowiadania zainspirowane przyrodą.
- Wzmacnianie poczucia odpowiedzialności: Uczestnictwo w działaniach związanych z ochroną przyrody i środowiska może pomóc w kształtowaniu poczucia odpowiedzialności za przyszłość planety.
- Praktyczna nauka: Leśna szkoła może dostarczyć uczniom praktycznych umiejętności, takich jak rozpoznawanie gatunków roślin i zwierząt, orientacja w terenie, zdobywanie podstawowych umiejętności survivalowych, posługiwania się prostymi narzędziami oraz tworzenia własnych narzędzi czy nauka gotowania na ognisku.
- Zrozumienie zrównoważonego rozwoju: Edukacja w otoczeniu naturalnym może pomóc uczniom zrozumieć znaczenie zrównoważonego rozwoju i jak można żyć w harmonii z przyrodą.
- Zapobieganie ekranowaniu: W dobie rosnącej liczby urządzeń elektronicznych, leśna szkoła daje możliwość oderwania się od ekranów i poświęcenia czasu na aktywność na świeżym powietrzu.
Leśna szkoła może być więc cenną formą edukacji, która łączy naukę z naturą i przyczynia się do wszechstronnego rozwoju uczniów
Nauka
Kiedy myślimy o Zagajniku, widzimy szkołę, która jest:

Otwarta
przyciąga i zaprasza ludzi z pasją (dużych i małych)
Kochająca
wychodzi z miłością do świata ludzi, zwierząt i roślin
Radosna
wszyscy doświadczają w niej przyjemności, beztroski, zabawy, serdeczności i przyjaźni
Szanująca
akceptuje odmowę dbając o godność
Kreatywna i elastyczna
pobudza do rozwoju, szukania rozwiązań, pomysłów, nowych ścieżek
Akceptująca i wspierająca
daje prawo do niewiedzy, słabości, niepełnosprawności; zachęca do wyboru własnych planów i wyboru ścieżki ich realizacji
Oparta na porozumieniu
wsłuchuje się w potrzeby, jest empatyczna i mediacyjna
Szukająca balansu
równoważy rozwój psychiczny, fizyczny i duchowy
Komfortowa
dba o dobrostan dzieci, rodziców, nauczycieli oraz innych ludzi ze społeczności i spoza niej
Silna, odważna
chroni bliskie jej wartości
Leśna
czerpie z przyrody i żyje w zgodzie z nią
Piękna
otoczona pięknem przyrody i piękna sama w sobie
