Jak uczymy?

Jak uczymy w naszej szkole

Zagajnik

Nie mamy jednego przyjętego modelu nauczania , inspirujemy się tym co jest dostępne , co wynika z doświadczeń, badań naukowych, przykładamy, mierzymy , sprawdzamy jak to nas działa, czy nam pomaga, rozwija nas i daje nam radość. Jeśli działa , ze chęcią adoptujemy , jeśli nie działa , nie brakuje nam kreatywności by wymyślać nowe rozwiązania, które będą nam służyć. Cały czas dbamy by nasze głowy były otwarte.

Ważna jest dla nas przejrzystość i autentyczność, nie unikamy trudnych tematów , jesteśmy ludźmi i cechują nas ludzkie przypadłości 😉. W Zagajniku robimy miejsce na nasze ludzkie lęki, złości i smutki, to bywa czasem bardzo trudne , dlatego ważne jest dla nas umiejętność proszenia o pomoc ,a także pielęgnowanie łagodności i wdzięczności.

W dzisiejszych czasach trudno jest wyzbyć się sztywnego myślenia o edukacji, bardzo często jakość edukacji postrzegamy jedynie po przez ostateczne wyniki egzaminów 8-klasisty, matury i dostania się na oczekiwane studia. I choć pragniemy edukacji skrojonej na miarę, uwzględniającej potrzeby i emocje ucznia , wciąż jest w nas lęk o to jaki będzie efekt tej edukacji.

Chcemy Was zaprosić by być częściej tu i teraz , gdzie jesteśmy. Myśląc o tym co będzie nie da się uniknąć lęku. Nie wiemy co będzie , co przyniesie kolejny dzień. Bardzo wierzymy, że edukacja jest naturalną potrzebą każdego człowieka, od pierwszych dni dziecko uczy się, rozwija, pokonuje własne ograniczenia by sięgnąć po więcej, osiągając zamierzony cel doznajemy wyrzutu dopaminy , nasz mózg zostaje nagrodzony a my czujemy się szczęśliwy. Edukacja daje nam szczęście.

Tak dobrze przeczytaliście nagroda. Nie, nie stosujemy w Zagajniku kar czy nagród, ale wiemy jak działa nasz mózg i że różne bodźce jako te nagrody i kary może odbierać. Ta wiedza też pomaga nam lepiej rozumieć czemu zachowujemy się tak a nie inaczej.

Można powiedzieć, że nasza społeczność przyciąga indywidualności, zarówno te dorosłe jak i dziecięce. To bywa nie lada wyzwaniem. Znów posiadając wiedze jak działają ludzkie mózgi, uwzględniając ich neuroróżnorodność, zdajemy sobie sprawę jak ważne jest dla nas posiadanie ram , reguł i rutyn, których też nie brakuje w zagajniku.

Zabawa och jak bardzo nam jej brakuje, zabawę zabija konieczność widzenia we wszystkim celu i sensu. To nad czym najbardziej pracujemy to na odzyskaniu zdolności zabawy przez nas samych dorosłych , dzieci są tu naszymi przewodnikami i nauczycielami.

Na sam koniec , choć może powinno być na początek – natura i las wokół nas. Przyroda nasza najważniejsza przewodniczka i nauczycielka. Mamy świadomość zagrożeń i konsekwencji płynących z utraty więzi z naturą. Dlatego tak ważne jest dla nas zanurzenie się w przyrodę w jej cykliczność, nie przewidywalność czasem w jej brutalność a czasem oszałamiające odżywcze piękno. Życie w przyrodzie uczy nas przyjmować postawę nieoceniającą, akceptacji tego na co nie mamy wpływu oraz ogromnego zaufania do obfitości jaką niesie za sobą życie blisko natury. Edukacja ekologiczna jest u nas nie jako efektem ubocznym choć nieodłącznym.

więcej o leśnej edukacji w odnośniku

 

A w tzw. między czasie realizujemy podstawę programową, często dzięki sposobom naszej pracy w projektach zdobyta wiedza jest szersza niż wymagana. Uwielbiamy  współpracować z osobami z pasją, spotykać się z ludźmi, którzy szczerze kochają to, czym się zajmują, aby dzieci mogły poznawać rożne możliwości dla siebie w przyszłości, tak aby w wolności mogły zdecydować czy poświęcą się medycynie, prawu a może będą działać na rzecz ekologii, może zostaną maszynistami pociągów lub kowalami.

Dzieci w Zagajniku, realizują obowiązek szkolny poza szkołą w tzw. „edukacji domowej”. Oznacza to,   że dziecko zapisane jest do szkoły z uprawnieniami i raz do roku zobowiązane jest do zdania egzaminów przedmiotowych. W przypadku klas 1-3 jest egzamin z edukacji wczesnoszkolnej oraz języka angielskiego.  Staramy się aby ten wymagany ustawowo obowiązek, był dla dzieci rozwijającym i ciekawym doświadczeniem, pozwalającym kształcić umiejętności dzielenia się zdobytą wiedzą, dumy z własnych osiągnięć, autorefleksji, umiejętności określania własnych celów, a przy okazji planowania i organizowania własnej pracy.

 

Bardzo zależy nam , aby edukacja przebiegała w zgodzie z dzieckiem. W Zagajniku , dzieci deklarują swoją chęć uczestnictwa w zajęciach dodatkowych i do przestrzegania zasad panujących w czasie zajęć.  Na tyle ile to możliwe , staramy się oddać dzieciom decyzyjność za w swoją edukacyjną ścieżkę a co za tym idzie odpowiedzialność.  Jednocześnie zawsze uważnie  przyglądamy  się dlaczego dziecko wybiera tak a nie inaczej , dajemy czas lub wspieramy gdy zachodzi tak potrzeba. Dziecko nie jest pozostawione samo ze swoją decyzją i jej konsekwencjami.

To jest nasz obecny plan tygodnia , który wspiera nas w codzienności, pomaga w zarządzaniu czasem. Jest też elementem rutyny i stałego rytmu  i struktury, którą także cenimy.

 

EWa- edukacja wczesnoszkolna

Zapisz swoje dziecko do Zagajnika już teraz!
Skontaktuj się z nami poprzez formularz kontaktowy, a odpowiemy na wszystkie Twoje pytania.